tisdag 25 mars 2008

Våren? Nej, nu är det dags för skidor & snöskoter

Påsken i år blev riktigt konstig. Efter familjepåsklunch i Sollentuna , åkte Joakim och jag på långfredagen ut till Lådna via Boda och kära trygga "Söderarm". Men vilken utresa - snöstorm på motorvägen, blåsigt på fjärdarna.... Som vanligt mkt folk på båten, men det gick bra ändå.



Båten är sjösatt sedan en vecka och den frös helt sonika in i Norrviken (kallaste viken på Lådna). Efter att ha skottat bort den mesta snön, så fick den (Strikern) byta brygga o ligga bakom Bergudden.

Den tradiotionella påsklunchen på Södermöja tordes jag inte åka till - kulingvarning 12-14 ms samt chans till snö. En del av mina vänner var "tuffare" och lyckades ta sig dit. Anita, Staffan, Joakim o jag dukade upp vår egen påsklunch på verandan - det dög det med..

Där är det oftast isfritt betydligt längre. Icke då - på annandagsmorgon var det -13 gr. Lätt panik med all is och snö. Några timmar senare var det "varmt", dvs +3 gr och isen hade blåst iväg. Hela dagen snö och åter snö, dessutom tung sådan.

Men idag är det en härlig vinterdag med snö och sol. Funderar på att ta fram skidorna och ta en tur på gärdena eller ska jag starta snöskotern??? Vi får se - det verkar bli några plusgrader.

Alla fina blåsippor, krokusar och nästan utslagna påskliljor är översnöade.... Jag håller tummarna för att de ska klara "krisen".

Känns konstigt att börja visa hus till försäljning - det blir till att vänta tills snön har smält. Utsikterna är ovissa. Men visst kommer det en vår...

1 kommentar:

J. Nystrom sa...

En röst från söder viskar löften om varma vindar och måsars hesa skrin mot den klarblå himmelen. Sommaren kommer, mamma. Var så säker.

/Joakim